7 augusti 2012

Nutellachoklad



I julas fick jag tid att göra både mer traditionellt julgodis och lite egna påhitt. Bl a experimenterade jag med Nutella, en produkt jag sällan använder, men som jag blivit inspirerad till att leka med efter att ha läst några av alla de amerikanska recept med Nutella som finns på nätet. Detta är en variant av den jordnötschoklad som är min och syrrans favorit. Jordnötsreceptet kommer att komma senare. Själv ser jag det här som en godare variant av ischoklad, som aldrig direkt varit min julfavorit.

Denna choklad har samma mjuka, smältande karaktär som ischoklad, men med mer smak och mindre flottig känsla. Vill du undvika tillsatser och dåligt fett finns det flera recept på hammagjord "nutella" på nätet -- bara googla homemade nutella och du hittar recept som det här. Det finns även flera ekologiska varianter av choklad- och hasselnötssmör att köpa i butik. Min favorit är René Voltaires Hazelnut & Chocolate Spread, som har apelsinchokladsmak. Har aldrig testa just den krämen till detta receptet, men ska göra det någon gång för, jisses, så god den krämen är!

Tips: I receptet har jag listat exakt den choklad jag använde. Du kan förstås använda vilken choklad du vill, men om du inte är ett sockerälskande barn bör du undvika allt för söt choklad eftersom Nutellan i sig är välsötad.

*

Nutellachoklad

100-125 g Nutella (eller annat märke av choklad- och hasselnötskräm)
125 g mörk choklad, 55-60 %
25 g Odense ljus/mjölk-choklad, 36 %
½-¾ dl rostade och skalade hasselnötter (valfritt)


Hacka chokladen och smält den tillsammans med Nutellan över ett vattenbad eller mikron. Rör om väl så ingredienserna blandas helt.

Häll chokladen i småkaks- eller ischokladformar.

Lägg ev. några hasselnötter på toppen av varje form. Nötterna kan också hackas och blandas i smeten innan den hälls upp.

Låt stelna i kylskåpet. Förvara kallt i en lufttät burk.


*

Fotnot: Hasselnötter kan rostas i en stekpanna eller i ugn. Nötterna på bilden ovan rostades i 225°C i 5-10 minuter tills de fick en fin, gyllene färg. Rör om några gånger under tiden så de blir jämnt rostade. När nötterna svalnat gnuggas de i en handduk tills skalet faller av. Rostade nötter har en fylligare smak och saknar den lite bittra smak som finns i nötskalet.

1 kommentar:

  1. Det här ska testas! Jag älskar Nutella. Irina

    SvaraRadera