7 augusti 2012

Manekis chokladkräm




Denna enkla chokladkräm tar bara ett par minuter att göra och innehåller bara två ingredienser. Det är min version av ett svenskt recept på amerikansk browniefrosting. I originalet användes gräddfil, men jag valde att använda något tjockare och sötare.

Jag käkar den här krämen alldeles nygjord, gärna med skivad banan, men den kan även användas som fyllning i tårtor, rulltårtor och småkakor samt till olika desserter. Det är mjuk och smidig (som på fotot ocan) när den är ljummen -- det är då jag äter den -- men den stelnar till en halvhård kräm. 

Jag har bara gjort den här krämen med nedan nämnda odensechoklad, som har en god, fyllig smak -- inte alls så söt som t ex marabous mjölkchoklad. Du kan förstås testa med vilken choklad du vill. Varför inte testa smaksatt choklad?


Ingredienser

200 g Odense mjölkchoklad 36 % (äv. kallad ljus choklad) eller chokladprickar
1½ - 2 dl mascarpone (2 dl = ung. 250 g)


Smält chokladen i en glasskål i mikron eller i ett vattenbad. Om du använder mikron, var noga med att röra om då och då -- och var försiktig så du inte överhettar chokladen.

När är helt smält rörs mascarponen ned lite åt gången. Rör och vispa ned den i chokladen med en gaffel eller visp tills de två ingredienserna är helt blandade.

Ät krämen direkt medan den är mjuk och fluffig eller låt den svalna till en hårdare kräm.

Hur långt räcker krämen? Jag brukar göra en halv sats när jag äter den som den är och till och med det kan vara lite mycket ibland, men en hel sats skulle kunna räcka till fyra portioner om den äts som dessert med t ex banan eller något annat till.

*

PS! Skålen på bilden ser lite kladdig ut. Det beror på att jag ofta gör en halv sats och då smälter chokladen och blandar i mascarponen (med gaffel) direkt i skålen jag äter ifrån. På så vis blir det en ytterst snabb dessert -- ännu snabbare om man använder sig av chokladprickar och slipper hacka chokladen först! Dessutom blir det mindre disk.

2 kommentarer:

  1. Mums! Tack för chokladtips. Jag älskar mjölkchoklad, men inte den söta typen. Fazers blå är också riktigt gott och har en "vuxen" smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Fazer mjölkchoklad är riktigt gott! Som barn gillade jag Marabou mjölkchoklad, men den är alldeles för söt nu (förutom i Sensations sea salt & almond).

      Just nu har jag mest använt mjölkchoklad till Nigellas jordnötschokladsås och till kokosmjölkchokladpudding. Mums!

      Radera